Obsah článku

O autorovi

pszprofil
Rozvíjíme pro vás portál každý den. Přidejte se k nám a pomozte ostatním zlepšit se.

Poznej své zdraví

E-BOOK

Získejte náš e-book cviků na břicho úplně zdarma

Stačí, že budete odebírat naše novinky. E-book vám okamžitě zašleme na e-mail.

Recepty

Články

Spalovače tuků – Jak vybrat ten pravý

Obsah recenze

Zasvětíme vás do problematiky výživových doplňků, které vám za určitých podmínek mohou hubnutí hodně usnadnit. 

Hledáte nejúčinnější spalovač tuků?

Pak si ale musíte nejprve položit zcela zásadní otázku a to, jestli jste pro odbourávání tukových rezerv vytvořili adekvátní, případně dokonce optimální podmínky. Můžete totiž pročíst desítky recenzí, dozvědět se, jak jednotlivé spalovače fungují, které jsou opravu „top“ a jestli zvolit spíše přírodní nebo syntetické látky, ale když nebude daný produkt uplatňovat svoje účinky ve funkčním prostředí, potěšujících výsledků se nedočkáte. 

Kdy dochází ke spalování tuků

Tělo spaluje uložené tukové rezervy (tzn. likviduje ty nevzhledné pneumatiky kolem vašeho pasu) za předpokladu, že je příjem energie nižší než výdej. Jakmile splníte tuto podmínku, můžete celý proces zefektivnit a urychlit použitím účinného spalovače. Jestliže ale užíváte spalovače, aniž byste přizpůsobili svůj jídelníček a fyzické aktivity, je to stejné, jako roztápět kamna mokrým dřívím a očekávat, že během chvilky vytopíte dům. Při obrovské dávce trpělivosti a štěstí nejspíš nakonec zatopíte, ale sami si určitě umíte představit, že to bude proces na hony vzdálený situaci, kdy jednoduše škrtnete pod kupičkou proschlých polínek, aby se vám vzápětí rozhořel oheň naplno. 

Mechanismus účinku jednotlivých ingrediencí využívaných v populárních spalovačích tuků se samozřejmě liší, ovšem princip zůstává stejný – uplatnit se mohou a svoje schopnosti maximálně rozvinou výhradně za předpokladu, že jim k tomu připravíte vhodné podmínky. 

Teprve pak můžete přistoupit k výběru toho (pro vás) nejlepšího spalovače. 

Jaké ingredience byste měli vyhlížet na etiketách a co od nich očekávat?

Populární a prokazatelně účinné složky 

Podle způsobu fungování můžeme spalovače rozdělit na ty, které:

Samozřejmě není výjimkou, když určitá ingredience působí nejenom jedním, ale třeba hned všemi uvedenými způsoby.

Kofein

Jedna z nejlépe prozkoumaných složek s ověřenou účinností. Kofein má nejenom stimulační účinky, ale příznivě ovlivňuje sílu, umožní navýšit intenzitu tréninku a tlumí bolest svalů (podle některých studií až o 50 %). Jeho tuky spalující účinek probíhá na dvou frontách. Za prvé patří kofein mezi tzv. termogenní spalovače, tzn. zvyšuje produkci tepla, což znamená urychlení činnosti metabolismu. Dále pak podporuje využití mastných kyseliny coby zdroje energie (spalování tuků). 

Ačkoliv není pro zdravého člověka v dobré kondici v běžných dávkách (200 mg) nijak nebezpečný, na pozoru by se měli mít lidé trpící vysokým krevním tlakem a jedinci citliví na kofein. U nich se pak mohou objevit problémy se spánkem, bolesti hlavy, zvýšená nervozita, nevolnost atd. Koupíte ho jak v jednosložkových preparátech, tak v kombinacích s dalšími látkami.

Yohimbine

Jde o zcela přírodní spalovač – extrakt z kůry stromu Pausinystalia yohimbe, rostoucího v Africe. Provedené výzkumy jasně prokázaly, že tuky spalující účinek má yohimbine nejenom u lidí obézních, ale pomůže se snížením váhy i těm, kterým k ideálu chybí shodit pár kilo. Umožňuje uvolnění většího množství tuku do krevního oběhu a jeho následné využití ve formě energie. Současně má yohimbine vasodilatační efekt (rozšiřuje cévy), díky čemuž zlepšuje krevní oběh a napomáhá transportu živin do svalů.

Co se týče dávkování, odborné studie doporučují držet se 0,2 mg/kg tělesné váhy, čímž je zaručen kvalitní tuky spalující efekt, aniž by byl člověk ohrožen účinky vedlejšími. S ohledem na případné synergické účinky, se v kombinaci s určitými látkami dávka snižuje.

Není vhodný pro lidi náchylné k úzkostným stavům a pacienty s bipolární poruchou, protože hrozí zhoršení stavu, případně interakce k užívanými léky. Patří k populárním americkým spalovačům.

Forskolin

Další rostlinný extrakt, tentokrát z byliny původně rostoucí v Thajsku, Indii a Barmě. Stimuluje odbourávání tuků (lepších výsledků obvykle dosahují muži než ženy), současně navyšuje hladinu testosteronu a potlačuje únavu. Sportovci jistě ocení, že zatímco stimuluje spalování tukových rezerv, současně chrání stávající svalovou hmotu. Byl po staletí využíván v ajurvédské medicíně a i dnes věnují experti pozornost jeho protizánětlivým účinkům. 

Denní dávka používaná v rámci studií činila zhruba 500 mg. Vyššího účinku je obvykle dosaženo při užívání před hlavním jídlem, tzn.  celkové množství rozdělte do 2-3 dávek.

Zvyšuje množství kyselin v žaludku, není tedy vhodný pro lidi trpící žaludečními vředy. Je oblíbenou složkou komplexních produktů.

Extrakt ze zeleného čaje

Výtažek z listů zeleného čaje má celou řadu zdraví prospěšných účinků, včetně těch zeštíhlujících. Díky vysoké koncentraci bioaktivních polyfenolů (z nichž nejvýznamnější je epigalokatechin galát -EGCG) zajistí využití tuků coby zdroje energie nejen během fyzické aktivity, ale i po jejím ukončení. Současně nabízí lepší kontrolu nad apetitem a díky antioxidačním účinkům také zvýšení fyzické výkonnosti, tudíž efektivnější trénink s výraznějším hubnoucím efektem. 

Dávka, která zajistí požadované účinky se podle odborníků pohybuje mezi 400-500 mg EGCG denně. Musíte ovšem počítat s tím, že řada suplementů obsahuje jen zhruba 50 % EGCG. Na druhou stranu i zde platí, že v kombinaci s jinými látkami dosáhnete synergického účinku. V tomto směru je dobré extrakt ze zeleného čaje kombinovat například s kurkuminem (pro lepší antioxidační efekt) či kofeinem (posílení tuky spalujícího potenciálu). 

Extrakt ze zeleného čaje je velmi bezpečný, podle výzkumů nejsou toxické ani denní dávky dosahující 1 600 mg EGCG. Při užívání běžných suplementů tedy není třeba mít obavy. Toxicita (konkrétně poškození jater) byla sledována až při opravdu vysokých dávkách 10-29 mg na kilogram váhy.Najdete ho ve vícesložkových produktech i jako samostatný suplement. Některé jsou dostupné také v bezkofeinové variantě.

Synefrin

Extrakt z citroníku pomerančového odstartoval svou popularitu ve chvíli, kdy se efedrin zařadil mezi zakázané spalovače. S touto dříve velmi rozšířenou látkou ho pojí podobná chemická struktura, nižší účinnost, ale také menší rizika vedlejších účinků. Urychluje činnost metabolismu, ale na rozdíl od efedrinu nezvyšuje krevní tlak ani tepovou frekvenci. Stimulačními účinky se podobná kofeinu, navyšuje hladinu energie a současně potlačuje chuť k jídlu. 

Doporučená dávka se pohybuje mezi 10-20 mg podávanými třikrát denně, ideálně 30 minut před jídlem. Synergického účinku můžete dosáhnout v kombinaci s naringeninem, hesperidinem (což jsou také výtažky z citrusových plodů) a kofeinem. Při běžném dávkování je synefrin bezpečný a nemá žádné vážnější vedlejší účinky. Vybírat můžete mezi jednosložkovu variantou a komplexními přípravky, například kombinací s karnitinem.

Extrakt ze zelené kávy

Patří k nejoblíbenějším spalovačům na současném trhu. Za svoje účinky vděčí zejména obsahu kyseliny chlorogenové, která se z tohoto zdroje v těle dobře vstřebává. Předpokládá se, že funguje na bázi sníženého využití sacharidů ve střevech, takže tělo není schopno absorbovat všechny přijaté kalorie.

Dávkování závisí na podílu kyseliny chlorogenové v daném produktu, pokud jde o 10% extrakt, pak se dávka pohybuje mezi 1200-3000 mg denně, u 20% extraktu je to 600-1500 mg a u 50% pak 240-600 mg. Jde o velmi bezpečný suplement, na pozoru se ovšem musí mít lidé s alergií na zelenou kávu, u nich dochází k respiračním potížím. Při užívání těchto produktů je dobré mít pod kontrolou příjem kofeinu, i zelená káva je zdrojem kofeinu (pokud nebyl suplement této složky uměle zbaven).

Garcinia cambogia

Slupky plodů garcinie kambodžské obsahují kyseliny hydroxycitronovou (HCA), která se ředí mezi účinné přírodní spalovače. Suplementy obvykle obsahují 20-60 % HCA a podle odborníků byste měli volit ideálně ty, jejichž podíl HCA se pohybuje mezi 50-60 %. Úbytek váhy podpořený užíváním výhradně této ingredience nebyl v provedených studiích nijak velký, nicméně jako jedna ze složek komplexního produktu může bezesporu přispět svým účinkem k celkovému efektu. Snižuje chuť k jídlu a blokuje ukládání tuků v těle. 

Standardní dávka odpovídá 500 mg kyseliny hydroxycitronové užíváné 30-60 minut před hlavním jídlem, takže ideálně třikrát denně. Určitě dává smysl kupovat produkt renomované značky, která udává nejenom obsah extraktu garcinie, ale také množství kyseliny hydroxycitronové v doporučované denní dávce. V kombinovaných preparátech může být obsažena dávka nižší, neboť díky synergickému účinku je dosaženo potřebného efektu. Protože většina studií probíhala maximálně 12 týdnů, dává smysl užívání tohoto produktu po třech měsících na pár týdnů přerušit. 

Protože může extrakt z garcinie ovlivnit vylučování serotoninu, není dobré ho užívat spolu s některými antidepresivy. Zde je nutná konzultace s lékařem. Na trhu jsou výrobky obsahující pouze garcinii, případně je součástí nejrůznějších směsí.

CLA

Konjugovaná kyselina linolová (CLA) je dalším oblíbeným přírodním spalovačem, ačkoliv na výsledky kvalitních studií si budeme muset ještě chvíli počkat. V tuto chvíli je podle odborníků schopnost CLA podpořit spalování tuků na střední úrovni a výsledky tedy nemusí být nijak výrazné. Objevují se názory, že svým účinkem může podpořit tuky spalující efekt fucoxanthinu, látky obsažené v hnědých mořských řasách. Dávkování se většinou pohybuje mezi 2000 až 6 000 mg denně, užívá se s jídlem. Nejčastěji bývá ve formě jednosložkového suplementu.

L-karnitin

Stálice mezi spalovači tuků. L-karnitin vzniká v těle z aminokyselin lysinu a methioninu a jeho klíčová role spočívá v podpoře transportu mastných kyselin do mitochondrií, tzn. těch složek buňky, ve kterých dochází k produkci energie. V přeneseném slova smyslu si L-karnitin můžeme představit jako velmi pracovitého topiče, který udržuje oheň a zajistí maximální výkon kotle. L-karnitin může být účinným pomocníkem při spalování tuků, ovšem jak už bylo řečeno na začátku, základem je vhodná dieta a fyzická aktivita. Sportovci L-karnitin užívají i z důvodu podpory regenerace, pro lepší okysličení svalů a k redukci potréninkové svalové bolesti. Tyto účinky předpokládají dlouhodobější podávání, ideálně v řádech týdnů či měsíců. 

Denní dávka se většinou pohybuje kolem 2 gramů, studie mnohdy pracují i se 3 gramy za den, což je stále množství, které není provázeno vedlejšími účinky. L-karnitin se doporučuje především veganům a vegetariánům, jejichž strava obsahuje málo nebo žádné živočišné produkty a tím pádem nezískají dostatek L-karnitinu z přirozených zdrojů (maso, mléko).Vybírejte mezi jednosložkovým suplementem a komplexními produkty.

Úspěch slaví vhodné kombinace

Nabídka spalovačů tuků je neuvěřitelně široká, v první řadě volíte mezi jednosložkovými produkty a komplexními preparáty, které obsahují kombinaci více různých látek. Výhodou posledně jmenovaných je možnost vsadit na tzv. synergický účinek, kdy má více složek dohromady lepší účinek než užívání každé složky zvlášť. Navíc můžete snadno kombinovat látky, které zabraňují ukládání tuků, urychlují metabolismus, potlačují chuť k jídlu či stimulují spalování tuků. 

Je vždy dobré mít alespoň základní přehled o vlastnostech jednotlivých ingrediencí, abyste mohli při volbě produktu zohlednit svoje individuální potřeby. 

Zohledněte svůj životní styl

Kdo při hubnutí vsadí na intenzivní trénink, určitě by měl vybírat spalovač, který zvyšuje hladinu energie, umožní sportovci trénovat déle a s větším nasazením a zvýšit tak výdej kalorií, tzn. vytvořit potřebný kalorický deficit. Tím pádem hledejte produkty s obsahem stimulantů.

Jestliže naopak víte, že vám na fyzické aktivity mnoho času nezbývá a musíte pracovat především s jídelníčkem, jsou vhodnou volbou produkty potlačující chuť k jídlu, navozující pocit nasycení a podporující spalování tuků.

Vybíráme z testu spalovačů tuku

Když nechcete příliš investovat…

Dvě mouchy jednou ranou – GymBeam Caffeine 90 tbl

Kromě tuky spalujícího účinku má kofein schopnost oddalovat únavu a zvyšovat koncentraci. Produkt tedy vyhledávají nejenom sportovci.

Množství: 90 tablet

Denní dávka: 1,50 Kč

ORIENTAČNÍ CENA
139 Kč

Zlatá střední cesta, ovšem s drobným kompromisem v efektu…

Pro celkově lepší kondici - Extrifit CLA 1000 mg, 100 kapslí

Velmi vhodný doplněk při dietních režimech se sníženým příjmem tuků, kdy strava nedodá tělu potřebné množství CLA.

Množství: 100 kapslí

Denní dávka: 6,40 Kč

ORIENTAČNÍ CENA
319 Kč

Vyšší, ale dobrá investice - volba vítězů…

Vsaďte na trojí účinek – Thermo Virus od Czech Virus 60 tbl

Prémiový spalovač od renomovaného výrobce. Podíl jednotlivých ingrediencí i jejich kvalita plně vyhovují nárokům zkušených sportovců. Firma používá speciální veganské kapsle odolné vůči žaludečním šťávám, což zajistí maximální účinek.

Množství: 60 kapslí

Denní dávka = 18,30 Kč

ORIENTAČNÍ CENA
549 Kč

Ze zkušeností uživatelů

Petr, 27 let, počáteční váha 103 kg, po třech měsících 87 kg

„Po vysoké škole jsem se zaměřil na kariéru a moje kondice šla úplně stranou. Jednoho dne jsem se na sebe podíval do zrcadla a zhrozil se. Jako nejlepší řešení se mi jevilo svěřit se do rukou nějakého odborníka, takže jsem využil služeb osobního trenéra. Tři tréninky týdně, upravený jídelníček a cílené suplementy mi pomohly shodit na současných 87 kg. Mám rád předtréninkové produkty, které dodají energii a doslova vás „nastřelí“. Trenér mi radil hledat mezi suplementy, které obsahují v jedné dávce 200 mg kofeinu. Takže moje volba byla jasná, a navíc je tady kofein doplněný extraktem z černého pepře, který podporuje vstřebávání živin. Rozdíl v tréninkovém nasazení byl viditelný už po první dávce a shozené kilogramy asi netřeba komentovat.“

Marcela, 52 let, počáteční váha 78 kg, po dvou měsících 69 kg

„Vím, že věk hraje v můj neprospěch. Zpomalení metabolismu vnímám už několik let a určitě tomu napomáhá i nedostatek pohybu. Ale já se znám, moc cvičit nevydržím. To si radši něco odpustím v jídle. Spalovač jsem tím pádem volila takový, aby mi pomohl co nejvíc nastartovat líný metabolismus a podpořil dietu. Už název Diet Support hovoří za vše. Je to čistě přírodní spalovač, který měl zajímavé recenze a s výsledkem jsem zatím moc spokojená.“

Leona, 32 let, počáteční váha 65 kg, po deseti týdnech 57 kg

„Kdybych měla popsat každý svůj pokus o zhubnutí, byla by z toho pěkně tlustá kniha. Co já zkusila diet… Asi by bylo jednodušší vyjmenovat ty, které jsem nezkusila. V tomhle směru toho mám za sebou hodně a výsledky prakticky nulové, vždycky to skončilo jo-jo efektem. Pomohla mi ale konzultace u trenéra, který je současně i koučem, takže s klienty rozebírá spoustu psychologických věcí. Společně jsme našli viníka – u mě prostě selhává psychika. V rámci suplementace tím pádem potřebuju produkt, který mě v tomhle směru podrží, nastimuluje a zamezí výkyvům nálad. Společně jsme vsadili na kombinaci Huperzinu A, Mucuny Pruriens (ta současně pomáhá i s potížemi při menopauze) a Garcinie. Nosím o dvě konfekční velikosti menší oblečení a cítím se líp než ve čtyřiceti.“

Robert, 38 let, počáteční váha 96 kg, po čtyřech měsících 81 kg

„Nejsem lenoch, do práce jezdím na kole, docela pravidelně běhám, ale mým velkým problémem je sladké a sacharidy vůbec. Když jsem zkoušel low-carb stravu, psychicky mě to odrovnalo po pár dnech. Bral jsem i několik různých spalovačů, ale v reálu jsem jim asi nedal moc šancí. Potřeboval jsem produkt, který potlačí moje chutě na sladké a vyladí metabolismus sacharidů. Něco jsem si načetl a objednal suplement s obsahem chromu, kombinace s výtažkem ze skořice je skvělá a opravdu mi to pomáhá. Po třech týdnech užívání jsem přidal ještě komplexní spalovač od Nutrendu před každým tréninkem ráno nalačno a troufnu si říct, že jsem s nadváhou – doufejme – napořád skoncoval.“

Adéla, 29 let, počáteční váha 71 kg, po dvou měsících 63 kg

„Hlavní roli ve filmu Emocionální přejídač bych stoprocentně získala já. Jídlem jsem donedávna řešila stres. A toho jsem v práci měla hodně. Pak se přidaly potíže s partnerem a najednou se na displeji váhy objevila na prvním místě ta alarmující sedmička. Vyděsilo mě to. Dvakrát jsem zkusila držet dietu a dvakrát naprosto selhala. Když jsem si pak pročítala nějaké recenze na spalovače tuků, narazila jsem na zajímavé hodnocení jedné paní, která bojovala s hodně podobnými problémy jako já. Řekla jsem si, že to bude moje poslední investice do suplementů. Radši ani nepočítám, kolik peněz jsem takhle utratila. Objednala jsem si 5-HTP, který měl harmonizovat moji dost rozhozenou psychiku, přidala jsem kombinaci glukomannanu a garcinie a pustila se do práce. Největší odměnou mi je skutečnost, že se vejdu do šatů, ve kterých jsem maturovala. Neměla jsem je na sobě celých deset let a nevěřila, že je ještě obleču.“

Tyhle příběhy dokonale ilustrují skutečnost, že neexistuje jeden nejlepší spalovač, ale určitě máte šanci najít výrobek, díky němuž dosáhnete nejlepších možných výsledků. Snažte se ve světě, kde spousta lidí sleduje a kopíruje životy jiných, objevit sami sebe, porozumět svým potřebám a vyhovět individuálním nárokům.

Nehledejte zázračný spalovač, najděte produkt, který vám osobně zajistí špičkové výsledky.

Reference:

  1. článek NCBI
  2. Ullmann U, et al. A single ascending dose study of epigallocatechin gallate in healthy volunteersJ Int Med Res. (2003)
  3. Bonkovsky HL. Hepatotoxicity associated with supplements containing Chinese green tea (Camellia sinensis)Ann Intern Med. (2006)
  4. Stohs SJ, Preuss HG, Shara M. The safety of Citrus aurantium (bitter orange) and its primary protoalkaloid p-synephrinePhytother Res. (2011)
  5. Zuskin E, et al. Bronchial reactivity in green coffee exposureBr J Ind Med. (1985)
  6. NCBI
  7. NCBI
5/5 - (2 hodnocení)

Sdílejte recenzi s ostatními

Facebook
Twitter
WhatsApp
Pinterest

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

E-book - cviky na břicho zdarma!

Stačí, že budete odebírat naše novinky. E-book vám okamžitě zašleme na e-mail.

Vyhledávání

E-book - 12 efektivních cviků na břicho

Stačí, že budete odebírat naše novinky. E-book vám okamžitě zašleme na e-mail.